ZE SUPERMARKETU K VODĚ…

29. 8. 2018

Kampaň za snížení spotřeby jede na plné obrátky a stále nás nepřestává překvapovat. Druhou fázi kampaně jsme odstartovali před 14 dny a to, co se během té doby stalo, jsme vážně nečekali. Přes šest tisíc lidí se aktivně zapojilo a přijalo své výzvy a úkoly. Psali jste supermarketům e-maily či vzkazy na Facebooku, zavázali jste se k šetrnému nakupování bez jednorázových plastů a dokonce se přes 1700 z vás připojilo k úkolu: Rozbal to v supermarketu. To nás asi překvapilo nejvíce, protože cílem úkolu je nákup po zaplacení v obchodě vybalit ze zbytečných plastů a prodejci je vrátit s tím, že je nepotřebujeme.

Rozbalili jsme to v supermarketu

Výzvu jsme samozřejmě přijali také a hned několik dní po startu druhé fáze jsme jeden ze supermarketů s jeho jednorázovými plasti konfrontovali přímo. Několik dobrovolníků a dobrovolnic svůj nákup po zaplacení přímo před obchodem vybalilo ze zbytečných plastů, přendali potraviny do svých trvanlivých obalů a 3 banánové krabice plastového odpadu demonstrativně vrátili do obchodu. Podobným akcím se ve světě přezdívá “plastic attacks” a v mnoha dalších zemích s nyní konají čím dál častěji.

Společně se nám tak podařilo přesně to, co bylo cílem. Upozornit supermarkety, že nám plýtvání plastovými obaly není lhostejné a nebudeme tomu jen nečinně přihlížet. Ač jsou zatím odpovědi supermarketů na naše dotazy celkem obecné a nijak závazné, je vidět, že akce berou vážně a začínají hledat cesty, jak plastové znečištění snížit. Připravili jsme pro supermarkety dotazník, díky kterému přehledně srovnáme, jak se který prodejce staví k otázce plastového znečištění. Výsledky se již brzy dozvíte na www.plastjepast.cz.

Samozřejmě víme, že vrácení již vyrobených obalů problém nevyřeší, jde ale o to, na něj upozornit. A to se tedy opravdu povedlo! Téma plastů budí velké vášně, což je znát například z diskusí pod příspěvky na sociálních sítích. Ale to je správně! Mnoho z Vás nám píše, že své vlastní látkové sáčky a tašky již nosí na nákupy běžně, dostáváme fotky ze spontánních úklidů v přírodě, zájem o jakékoli možnosti zapojení stále roste. Ovšem to, co je pro jednoho již dávno samozřejmostí, pro druhého může znamenat ohrožení spotřebitelského pohodlí. A je jen na nás, zda se nám společně povede otevřít celospolečenskou debatu a vysvětlit, proč je omezení plastové produkce nutností, abychom se brzy nemuseli topit v plastu.

Pokud můžete, zapojte se do diskuse na našem Facebooku a sdílejte své názory a zkušenosti například z bezobalovým nakupováním či jinými formami omezení plastového odpadu. Každý hlas se počítá! Inspirujte se a mrkněte jak to lidé “Rozbalili v supermarketu”

Děkujeme všem, kteří se rozhodli ukázat supermarketům, že jejich zbytečné obaly nechceme! :) Nechávali jste uvnitř…

Zveřejnil(a) Greenpeace Česká republika dne Úterý 28. srpen 2018

Nová fáze “MIKROPLASTY VE VODĚ” právě startuje, buďte u toho!

Zatím jsme společně prošli dvěma fázemi kampaně a to více než úspěšně. Nyní vstupujeme do 3. fáze a i ta nabízí mnoho možností zapojení.

Mikroplasty jsou drobné plastové částečky a vlákna menší než 5 milimetrů. Do vody se dostávají buď přímo, třeba při praní syntetického prádla, nebo rozpadem větších plastů. Přímo se uvolňují například při praní syntetického prádla, z různých kosmetických přípravků, nebo například oděrem pneumatik. Výsledkem je, že voda, kterou pijeme, vzduch který dýcháme a půda, která nám dává obživu, je zamořená mikroplasty. Rozpadem vznikají zejména v oceánech a mořích z větších kusů plastů za působení slunečního záření. Mikroplasty mají navíc schopnost z vody nasávat nebezpečné látky. Vodní organismy si je pletou se svou přirozenou potravou, chřadnou a zároveň se do potravního řetězce dostávají nebezpečné látky, které mohou například negativně ovlivnit vývoj a reprodukci. Negativní dopady mikroplastů na lidský organismus zatím nebyly zdokumentovány, ale především u těch nejmenších částeček, nazývaných nanoplasty, které mohou vstupovat i do krevní řečiště, obavy z neblahého vlivu na lidský organismus existují.

Během třetí fáze kampaně budeme odebírat vzorky vody a zjišťovat koncentraci mikroplastů. Výzkum v budoucnu plánujeme rozšířit i na vzorky odpadních vod a čistírenských kalů, abychom zmapovali množství mikroplastů, které produkují domácnosti. Na problematiku mikroplastů upozorníme například české výrobce outdorového oblečení, kde syntetické materiály jako polyester dominují, a při jejich praní se uvolňuje obrovské množství vláken, které končí v životním prostředí. Firmy tak chceme motivovat k přijetí příslušných opatření, lepší informovanosti zákazníků o zacházení s produkty, zejména s ohledem na jejich praní a omezit tak přísun mikroplastů nejen do českých řek.

Vaše zapojení je důležité!

I v této fázi potřebujeme Vaši pomoc. Připojte se k výzvě výrobcům outdorového oblečení, zapojte se do světového dne úklidu, udělejte takzvaný “brand audit” a spočítejte výrobcům jejich plastové odpadky, podpořte rozsáhlou kampaň, nebo si zasoutěžte o pomůcky k šetrnému nakupování. 

Vše o jednotlivých možnostech zapojení se dozvíte po přihlášení do svého účtu na www.plastjepast.cz. A pokud svůj účet ještě nemáte, vytvořte si jej a zapojte se! Jen s Vámi můžeme dosáhnout opravdové změny.

 


Sdílet na Facebooku

Další novinky Darujte